Książki kucharskie to gratka dla projektantów. Mają ładne fotki, listy składników, duże formaty – innymi słowy dużo okazji, żeby poszaleć z typografią i layoutem. Ta przyjemność na razie mnie ominęła, spotkało mnie jednak coś lepszego. Udało mi się bowiem projektować pierwszą polską książkę o wine pairingu (choć autor tego anglicyzmu bardzo nie lubi i nie użył go ani razu).

Moja rola
Projekt layoutu, okładki i łamanie książki. Stworzyłem też landing page poświęcony książce oraz przygotowywałem materiały promocyjne.
Współpraca
Autorem zdjęcia wykorzystanego na okładce jest Anna Miodońska.
O książce
Książka składa się z dwóch większych części. Pierwsza to teoretyczny wstęp napisany w formie podręcznika. Dużo w nim ramek, marginaliów, przykładów, śródtytułów. Od siebie dorzuciłem jeszcze wektorowe ilustracje.
Druga część jest z kolei praktyczna. Składa się z opisów 25 kolacji (i jednego śniadania), ułożonych tematycznie z podziałem na 4 dania. Do każdego autor proponuje jedno lub kilka innych win.


Typografia & layout
Książka wymagała przemyślanego layoutu, który dobrze połączy obie te części, a jednocześnie będzie atrakcyjna dla czytelników.
W połączeniu wszystkich wspomnianych elementów pomogła mi zaprojektowana przez Martina Majoora i Josa Buivenge typograficzna superrodzina Questa. Podstawowa odmiana posłużyła za tekst główny, wersja bezszeryfowa za marginalia, a wisienką na torcie (a może tokajem na deser) była Questa Grande w wersji Black Italic. Wykorzystałem ją do tytułów, a jej zawijasy i ekstremalny kontrast dały całości bardzo uroczystego wrażenia. A co więcej skojarzyły mi się z muszką na fotografii okładkowej autora 😉


Jeśli chodzi o parametry poligraficzne to razem z wydawnictwem zdecydowaliśmy się na średniego rozmiaru format (185×235 mm), satynowy powlekany papier oraz oprawę zintegrowaną. Dzięki wcześniejszemu researchowi, zauważyliśmy, że książki tego typu są albo albumowe, albo w maleńkim kieszonkowym formacie. Wybraliśmy drogę pomiędzy, tak by książka pozostała praktyczna, ale też żeby można ją było wręczyć jako elegancki prezent.

Oprawę wykończyliśmy lakierem punktowym, który podkreśla typografię. Na czwartej stronie okładki z kolei pojawia się niespodzianka dla uważnych czytelników – wylakierowane ilustracje ze środka książki.






Landing Page
Żeby wzmocnić sprzedaż książki zaprojektowałem i wdrożyłem też landing page. Można na nim pobrać fragment książki w pdf.
